Má to smysl!

Vždy je mi smutno, když některou ze skvělých knih, které jsem v poslední době četla, najdu v Levných knihách, opuštěnou a zlevněnou. V případě knihy Mělo to smysl?! to platí dvojnásob... 


Některé knihy jsou jako víno, potřebují čas, aby jejich myšlenky mohly uzrát a překvapily nás tak svou jednoduchostí, průzračností a až neuvěřitelnou barvitostí. Stejně, jako některá vína potřebují uležet, některé knihy a jejich poselství dorazí až po určitém čase. Neznamená to, že byste pozorně nečetli, či vám věci déle trvaly, zkrátka zatím nebyl ten správný okamžik.

U knihy Mělo to smysl?! jsem od začátku věděla, že má takovýchto myšlenek spoustu, a ačkoliv mě hned motivovala k tomu, abych více cestovala, její dozvuky mám v sobě i zhruba po roce a půl, kdy jsem ji dočetla. Ačkoliv hlavním účelem knihy není motivace, po přečtení příběhu Davida Menasche nemáte jinou možnost, než se nad svým životem zamyslet a přemýšlet, co byste dělali, kdybyste se ocitli v jeho kůži.

Tento americký profesor napsal vynikající paměti, ve kterých reflektuje nejen svoji učitelskou kariéru, ale ukazuje také otevřený pohled na svět a čtenáře přesvědčí, že i když jde o život, je možné být stále pozitivně naladěný a otevřený svému okolí.

Ve chvíli, kdy mu doktoři sdělili, že má rakovinu mozku, David začal reflektovat svůj život a rozhodl se, že je na čase se posunout dál. Vždy chtěl projet napříč státy a kdy jindy by k tomu nastala ta správná příležitost. Na svůj Facebook umístil status se svými plány a k jeho překvapení mu začaly chodit pozvánky ze všech koutů států od bývalých studentů, s výzvou aby je přijel navštívit.

V knize se skvěle snoubí láska k učitelskému řemeslu společně s životními příběhy jednotlivých studentů, které Menasche navštívil. Jednotlivé kapitoly, kromě vzpomínek na určitou etapu života obsahují také vzpomínku na studenta, se kterým se autor sešel. Na závěr je každá kapitola obohacena o pohled studenta, který reflektuje, jaký byl Menasche profesorem a čím ho v období dospívání ovlivnil.

Počítejte s tím, že se v průběhu čtení budete smát, ale z velké části i brečet, přesto ve vás kniha zanechá nesmazatelný otisk a věřím, že pokud bych někdy v budoucnu chtěla být učitelkou, tato kniha by se stala mým návodem.

Ať už rádi čtete paměti, chcete si přečíst knihu, která vám dodá nové myšlenky, či znáte někoho, kdo chce být učitel, případně učitelem již je a potřebuje znovu ukázat krásu učitelského řemesla, určitě knihu Mělo to smysl?! nepřehlédněte. Dodá chuť do života a její dozvuky s vámi budou dlouho po jejím dočtení.

Z toho důvodu mi je líto, že se kniha dostala do Levných knih (nechápejte mě špatně, tenhle obchod miluju). Mě osobně totiž tento přesun vždy připadá jako signál pro nakladatelství, že čtenáři o takové knihy nestojí, přitom ve většině případů si knihy pouze nevšimli a to zejména kvůli malé propagaci. Pojďme s tím něco udělat a ukažme jim, že o kvalitní příběhy stále stojíme...



Komentáře

Oblíbené příspěvky